Porównane metodologii badawczych CATI, CAWI i CAPI oraz plusy i minusy gromadzenia danych przez telefon, Internet i w terenie.
Rewolucja internetowa drastycznie zmieniła badania rynkowe, zwiększając liczbę opcji w porównaniu do poprzednich metodologii badawczych. Technologia zmieniła zasady i spowodowała kilka znaczących modyfikacji technik badawczych. Skupimy się na trzech najbardziej powszechnych metodologiach badawczych: CATI, CAWI i CAPI. Porównując te metody zobaczymy, czy można je oceniać pod względem ich wartości i skuteczności.
CAWI
Stwierdziliśmy, że rewolucja internetowa jest kluczowa dla ewolucji badań rynkowych. Dotyczy to w szczególności metodologii badawczej CAWI (Computer Assisted Web Interview). W czasach, gdy Internet nie był codziennym towarzyszem życia każdego człowieka, korzystając z metody badawczej CAWI można było dotrzeć tylko do około 20% populacji. Oznacza to, że była wykorzystywana tylko w ograniczonych celach. Dziś za pomocą metody badawczej CAWI przeprowadzasz wywiady z szeroką i ogólną populacją. Za pomocą tej metody wysyłany jest link do respondentów pocztą elektroniczną. Możemy udostępnić ogólny link, bądź spersonalizowany, po kliknięciu w niego respondent może zacząć wypełniać ankietę. Do głównych cech charakterystycznych metody CAWI zaliczamy:
- oprogramowanie wysyła maile i dba o ich następującą klasyfikację.
- respondent jest zapraszany (zazwyczaj) pocztą elektroniczną i klika w link, aby odpowiedzieć na kwestionariusz.
Oczywiście, aby przeprowadzić ankietę CAWI, trzeba mieć wszystkie adresy e-mailowe swoich respondentów, bądź można udostępnić ją na forach społecznościowych.
CATI
Metodologia CATI (Computer Assisted Telephone Interview) została opracowana w celu usprawnienia i uproszczenia procesu prowadzenia wywiadu telefonicznego. Pytania wyświetlane są na komputerze, po czym następują ewentualne odpowiedzi, których respondenci mogą udzielić. Metodologia ta ma kilka zalet:
- wysoka jakość zbieranych danych: unikasz błędnej interpretacji danych przez ankietera lub niewłaściwego administrowania pytaniami;
- redukcja czasu: wywołanie zwrotne jest automatycznie zarządzane przez system. Ankieter może również bezpośrednio wprowadzać dane bez użycia papieru;
- większa dokładność: nie ma miejsca na błędy;
- pełna kontrola nad przebiegiem wywiadów: podsumowanie pozwala na sprawdzenie w czasie rzeczywistym, ile wywiadów zostało zakończonych, a ile niekompletnych lub odwołanych.
CAPI
Metoda badawcza CAPI (Computer Assisted Personal Interview) jest ewolucją techniczną badań twarzą w twarz. Dane zbierane są przez ankietera podczas bezpośredniego spotkania (a nie wirtualnego, jak w przypadku metody badawczej CAWI) z respondentem. Za pomocą smartphone’a, tabletu lub komputera ankieter może przeprowadzić wywiad i odesłać odpowiedzi w czasie rzeczywistym. Dane są natychmiast wysyłane na główny serwer. Metoda jest bardzo często wykorzystywana w badaniach tajemniczych klientów, gdzie mogą dyskretnie wyrazić swoje zadanie odpowiadając na kwestionariusz w smartphone’ie lub urządzeniu mobilnym.
Obserwacje
Porównując te trzy metodologie można stwierdzić, że każda z nich stanowi krok naprzód w badaniach rynkowych, a każda z nich jest niezbędnym narzędziem dla różnych firm na rynku.
Metodologia CAWI ma kilka zalet, ale wymaga od wszystkich respondentów posiadania konta e-mail i podstawowej wiedzy o komputerach, aby poprawnie wypełnić kwestionariusz. Natomiast największą zaletą metodyki CAPI jest prawdziwa interakcja twarzą w twarz pomiędzy respondentem, a ankieterem. Ta cecha eliminuje prawie wszystkie nieścisłości w zestawieniu kwestionariusza, ponieważ respondent może w razie potrzeby bezpośrednio współpracować z ankieterem. Z drugiej strony, średnia liczba zrealizowanych wywiadów w ciągu dnia roboczego jest zazwyczaj niższa, niż w przypadku badań CATI. Metodologia CATI gwarantuje korzyści płynące z dwóch pozostałych technik: niejednorodnego celu oraz agenta telefonicznego, który może pomóc respondentowi w trakcie wywiadu. CATI jest nadal najdroższą metodą ze względu na wyższe koszty związane z ankieterami i ruchem telefonicznym.
Żadna metodologia nie może być rozważana lepiej niż inne. Każda firma musi dokładnie określić swoje cele, to co można pominąć, a także co jest niezbędne. Zaraz po dokładnej analizie będziesz mógł wybrać i zastosować najlepszą metodę, aby osiągnąć swój cel.