powered by Biostat. More than statistics
Jakość obsługi Klientów mierzona za pomocą aplikacji do ankietyzacji Aplikacje do ankietyzacji - psychotesty (Case Study) Zmierz lojalność klientów dzięki Net Promoter Score (NPS) w SurvGo Aplikacje do ankietyzacji - badanie jakości obsługi klienta Aplikacje do ankietyzacji - monitorowanie opinii i satysfakcji z obsługi w Urzędzie Miasta Badania opinii klientów urzędów oraz cykliczny monitoring satysfakcji SILESIA Benchamrking - badanie opinii klientów jednostek samorządu terytorialnego (Case Study) Ankietowanie online CAWI w badaniach satysfakcji klienta Obsługa badań monitoringowych - PIWet (case study) Aplikacje do ankietyzacji - monitoring losów studentów PolŚl (Case Study) Badania rynky pracy - ankietyzacja dot. zagrożeń psychospołecznych Elektroniczna dokumentacja medyczna dla Śląskiego Uniwersytetu Medycznego (Case Study) Oprogramowanie do badań - system dla Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (Case study) Badanie satysfakcji pracowników UKNF (Case Study) Aplikacja do ankietyzacji jako narzędzie do monitoringu Zastosowanie paneli konsumenckich Badania satysfakcji pracowników to wieloaspektowy proces Zalety testu kompetencji w procesie rekrutacji CAWI - metoda badawcza Pozostać wiarygodnym tradycji, czy pójść za duchem czasu? Programy do EDM - jakie są zalety programów do gabinetu do Elektronicznej Dokumentacji Medycznej (EDM)? Program do gabinetu - jaki wybrać do prowadzenia Elektronicznej Dokumentacji Medycznej? Program do ankiet Program do Elektronicznej Dokumentacji Medycznej Medfile® EDM oraz ZnanyLekarz.pl zintegrowani Badania marketingowe – oferta Centrum Badawczo-Rozwojowego BioStat® eRecepta – uzyskasz ją także od lekarza online | nowy portal haloDoctor.pl Konsultacje lekarskie online. Co warto wiedzieć przed ich rozpoczęciem? Zwolnienie lekarskie przez Internet Poradnia telemedyczna dla pacjenta. Kardiolog online Recepta online od 49 zł Ankiety online. Szybka ankietyzacja respondentów Market research. Prowadzenie badań rynku Badania statystyczne | Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat® Segmentacja rynku | Rozwój potencjału biznesowego Jak przeprowadzić badanie marketingowe krok po kroku? Porównane metodologii badawczych CATI, CAWI i CAPI oraz plusy i minusy gromadzenia danych przez telefon, Internet i w terenie. 3 rzeczy, o których nie możesz zapomnieć tworząc badanie CAWI

Porównane metodologii badawczych CATI, CAWI i CAPI oraz plusy i minusy gromadzenia danych przez telefon, Internet i w terenie.

Rewolucja internetowa drastycznie zmieniła badania rynkowe, zwiększając liczbę opcji w porównaniu do poprzednich metodologii badawczych. Technologia zmieniła zasady i spowodowała kilka znaczących modyfikacji technik badawczych. Skupimy się na trzech najbardziej powszechnych metodologiach badawczych: CATI, CAWI i CAPI. Porównując te metody zobaczymy, czy można je oceniać pod względem ich wartości i skuteczności.

CAWI

Stwierdziliśmy, że rewolucja internetowa jest kluczowa dla ewolucji badań rynkowych. Dotyczy to w szczególności metodologii badawczej CAWI (Computer Assisted Web Interview). W czasach, gdy Internet nie był codziennym towarzyszem życia każdego człowieka, korzystając z metody badawczej CAWI można było dotrzeć tylko do około 20% populacji. Oznacza to, że była wykorzystywana tylko w ograniczonych celach. Dziś za pomocą metody badawczej CAWI przeprowadzasz wywiady z szeroką i ogólną populacją. Za pomocą tej metody wysyłany jest link do respondentów pocztą elektroniczną. Możemy udostępnić ogólny link, bądź spersonalizowany, po kliknięciu w niego respondent może zacząć wypełniać ankietę.  Do głównych cech charakterystycznych metody CAWI zaliczamy:

  1. oprogramowanie wysyła maile i dba o ich następującą klasyfikację.
  2. respondent jest zapraszany (zazwyczaj) pocztą elektroniczną i klika w link, aby odpowiedzieć na kwestionariusz.

Oczywiście, aby przeprowadzić ankietę CAWI, trzeba mieć wszystkie adresy e-mailowe swoich respondentów, bądź można udostępnić ją na forach społecznościowych.

CATI

Metodologia CATI (Computer Assisted Telephone Interview) została opracowana w celu usprawnienia i uproszczenia procesu prowadzenia wywiadu telefonicznego. Pytania wyświetlane są na komputerze, po czym następują ewentualne odpowiedzi, których respondenci mogą udzielić. Metodologia ta ma kilka zalet:

  • wysoka jakość zbieranych danych: unikasz błędnej interpretacji danych przez ankietera lub niewłaściwego administrowania pytaniami;
  • redukcja czasu: wywołanie zwrotne jest automatycznie zarządzane przez system. Ankieter może również bezpośrednio wprowadzać dane bez użycia papieru;
  • większa dokładność: nie ma miejsca na błędy;
  • pełna kontrola nad przebiegiem wywiadów: podsumowanie pozwala na sprawdzenie w czasie rzeczywistym, ile wywiadów zostało zakończonych, a ile niekompletnych lub odwołanych.

CAPI

Metoda badawcza CAPI (Computer Assisted Personal Interview) jest ewolucją techniczną badań twarzą w twarz. Dane zbierane są przez ankietera podczas bezpośredniego spotkania (a nie wirtualnego, jak w przypadku metody badawczej CAWI) z respondentem. Za pomocą smartphone’a, tabletu lub komputera ankieter może przeprowadzić wywiad i odesłać odpowiedzi w czasie rzeczywistym. Dane są natychmiast wysyłane na główny serwer. Metoda jest bardzo często wykorzystywana w badaniach tajemniczych klientów, gdzie mogą dyskretnie wyrazić swoje zadanie odpowiadając na kwestionariusz w smartphone’ie lub urządzeniu mobilnym.

Obserwacje

Porównując te trzy metodologie można stwierdzić, że każda z nich stanowi krok naprzód w badaniach rynkowych, a każda z nich jest niezbędnym narzędziem dla różnych firm na rynku.

Metodologia CAWI ma kilka zalet, ale wymaga od wszystkich respondentów posiadania konta e-mail i podstawowej wiedzy o komputerach, aby poprawnie wypełnić kwestionariusz. Natomiast największą zaletą metodyki CAPI jest prawdziwa interakcja twarzą w twarz pomiędzy respondentem, a ankieterem. Ta cecha eliminuje prawie wszystkie nieścisłości w zestawieniu kwestionariusza, ponieważ respondent może w razie potrzeby bezpośrednio współpracować z ankieterem. Z drugiej strony, średnia liczba zrealizowanych wywiadów w ciągu dnia roboczego jest zazwyczaj niższa, niż w przypadku badań CATI. Metodologia CATI gwarantuje korzyści płynące z dwóch pozostałych technik: niejednorodnego celu oraz agenta telefonicznego, który może pomóc respondentowi w trakcie wywiadu. CATI jest nadal najdroższą metodą ze względu na wyższe koszty związane z ankieterami i ruchem telefonicznym.

Żadna metodologia nie może być rozważana lepiej niż inne. Każda firma musi dokładnie określić swoje cele, to co można pominąć, a także co jest niezbędne. Zaraz po dokładnej analizie będziesz mógł wybrać i zastosować najlepszą metodę, aby osiągnąć swój cel.