powered by Biostat. More than statistics

Aplikacja do ankietyzacji jako narzędzie do monitoringu

Obserwując sytuację rynkową i dostosowując do niej swoje działania biznesowe czy marketingowe należy liczyć się z tym, że jest to sytuacja zmienna w czasie - to co dzieje się na rynku kształtuje się i zmienia wraz z upływem czasu. Z tego powodu w określonych przypadkach zasadnym jest monitorowanie tej sytuacji, tj. realizacja badań rynku w sposób powtarzalny i umożliwiający wzajemne zestawienie wyników i śledzenie zmian.

 

Czy monitorowanie sytuacji rynkowej ma sens?

Ciągły monitoring tego, co dzieje się na rynku sprzyja określaniu kierunki i dynamiki zachodzących zmian - pozwala to na prognozowanie stanów przyszłych i podejmowanie odpowiednich działań zaradczych lub dostosowujących do bieżącej sytuacji, monitoring taki umożliwia jednak także weryfikację skuteczności tych działań, które już podjęto lub nawet testowanie pewnych nowatorskich rozwiązań. Wielu z tych kwestii nie można ustalić drogą pojedynczego badania - niezależnie czy byłoby to badanie jakościowe, czy wsparte poprzez aplikacje do ankietyzacji badanie ilościowe.

Dla przykładu, w szeroki katalog tych aspektów rynkowych, które zwykło się monitorować w czasie wpisują się m.in.:

  • satysfakcja klientów/pacjentów i pracowników;
  • świadomość marki i jej postrzeganie;
  • lojalność i preferencje zakupowe/postawy/zachowania klientów;
  • skuteczność kampanii reklamowej;
  • opinie o jakości obsługi (w tym m.in. ich zmienność w toku wdrażania nowych standardów obsługi), marce (w tym m.in. ich zmienność w toku realizacji działań marketingowych i promocyjnych) czy produkcie (w tym np. ich zmienność w toku testów konsumenckich).

 

Postrzeganie ww. czynników w ujęciu czasowym sprzyja dostrzeganiu wpływu, jaki wywierają na nie pewne rynkowe zdarzenia - to, prócz samego kierunki i dynamiki tych zmian, warto wykorzystać w toku decyzji biznesowych.

 

Jak prowadzić taki monitoring?

W zależności od specyfiki sytuacji, której rozwój należy śledzić, monitoring taki może obejmować powtarzalne badanie rynku na tej samej próbie badawczej (np. powtórne zadanie tych samych pytań tym samym respondentom w ramach testowania produktów) lub na zupełnie innych, spełniających założenia próby, respondentach (ten typ badań określa się mianem trackingowych). W obydwu tych przypadkach najlepszym rozwiązaniem jest pomiar cykliczny, realizowany drogą ankietyzacji telefonicznej (CATI) czy internetowej (CAWI), w tym także badanie oparte na panelu konsumenckim. Nieodzowne wsparcie w tym procesie stanowi niejednokrotnie rozbudowana aplikacja do ankietyzacji, która pozwoli na usprawnienie realizacji cyklicznych pomiarów na każdym ich etapie.

 

Jak oprogramowanie może wesprzeć monitoring rynku?

Oprogramowanie badawcze może w tym zakresie wykazywać dwie kategorie cech. Z jednej strony są to aspekty ogólnie usprawniające proces każdej, nawet pojedynczej, ankietyzacji - w tym zakresie wyliczyć można chociażby takie walory oprogramowania badawczego jak:

  • prostotę i intuicyjność obsługi (praca bez konieczności instalacji, przyjazny interfejs, wielodostęp itd.);
  • łatwa programowalność i duża funkcjonalność kwestionariuszy (możliwość budowy kwestionariusza w oparciu o wygodny kreator, możliwość opatrzenia ankiety w elementy graficzne i audio-wizualne oraz edycyjność kwestionariusza w trakcie realizacji badania);
  • wsparcie obsługi procesu badawczego - profesjonalna aplikacja do ankietyzacji upraszcza  zarządzanie badaniem i podgląd stanu jego realizacji, a także zapewnia bezpieczeństwu samego badania;
  • automatyzacja procesu analizy danych i raportowania.

 

Z drugiej strony natomiast istotne są te cechy dostępne w aplikacji do ankietyzacji, które sprzyjają cykliczności pomiaru ankietowego i jego etapowa realizację. W tym zakresie warto wyliczyć z kolei zatem takie aspekty jak:

  • programowalność rozmieszczenia (w tym - równomiernego) etapów pomiarowych badania w czasie - funkcjonalność ta uwzględnia m.in. określenie zastosowanie interwałów tygodniowych, miesięcznych czy kwartalnych;
  • możliwość zastosowania analogicznych kwestionariuszy ankiet na każdym etapie badania (pozwala to porównać wyniki uzyskane na każdym etapie);
  • reprezentatywność prób badawczych - aplikacje do ankietyzacji umożliwiają zadanie pożądanej wielkości i struktury próby badawczej oraz śledzenie jej dopełnienia w procesie ankietyzacji (w kolejnych etapach pomiaru badani mogą być ci sami respondenci lub inni, dobrani wg analogicznych kryteriów - istnieje również możliwość stosowania karencji dla respondentów).

 

Przykładem oprogramowania, które spełnia ww. cechy jest Cati-System - autorskie rozwiązanie firmy BioStat®. Oprogramowanie te wyróżnia ponadto także intuicyjnosć obsługi, elastyczność licencji, szybkie wsparcie techniczne, a także wygodny kreator kwestionariuszy ankietowych i szereg usprawnień dedykowanych funkcjonowaniu studiów telefonicznych - w tym m.in. integracja z systemami VoiP, moduł zarządzania bazami numerów (możliwosć importu i eksportu w ramach popularnych formatów) oraz moduły Predictive Dialer i Quality Check.